Gezondheidsbeurs: alle zintuigen op scherp

‘Down to earth’: kennis vergaren en vooral genieten, dat is onze beleving van de Gezondheidsbeurs. Gezond eten en goed bewegen, dat zijn de pijlers van gezond leven en dus de afspiegeling van het aanbod op deze beurs. De standhouders zijn ons goed gezind en willen hun producten graag verkopen: we proeven heerlijke, mooi verpakte fruitbars bij LifeFood en kokosyoghurt met granola’s bij Unlimited Health, een feest voor de zintuigen!

De ‘gewone superfoods’ zijn een beetje passé, raw food wint terrein. Honing, dadels, vijgen, kokos, noten, zaden, bessen en ander fruit worden verwerkt in heerlijke snacks, muesli’s en granola’s. Overal mag je royaal proeven en dat doen we dus ook.

De bezoeker wil weten wat hij eet. De vraag: ‘Wat zit daar precies in?’ horen we regelmatig.

Verse (biologische) producten staan mooi in de kijker bij o.a. de Bio Boer. Ook is er een kraam met Hollandse appels en peren en flessen sap daarvan. Puur, eerlijk, onbewerkt eten; praktisch van het land op je bord. Die groeiende behoefte aan onbewerkt eten brengt ons terug dichtbij de producent, en daarmee neemt het aantal natuur-, boerderij- en landgoedwinkels toe. Als ik even later het net gepubliceerde boek ‘Weg van de supermarkt’ in mijn handen houdt, bevestigt dat deze ontwikkeling nog eens.

Om ons heen zien we ook heupwiegende vrouwen die op Caribische klanken een hoepel in beweging houden. Elders kun je je calorieën kwijt op een mini trampoline. Het aanbod aan lezingen en workshops is ook groot, van energizing tot yoga, meditatie, pilates en qigong. Jesse van der Velde schaaft de kennis van zijn publiek bij en promoot tegelijk zijn boeken.

Patiëntenverenigingen zijn ook goed vertegenwoordigd. Het valt me op dat vooral maag-, lever/darmziekten en hart- en vaatziekten goed onder de aandacht worden gebracht. Voor de stand met gratis cholesterolmeting staat een hele rij wachtenden, van jong tot oud.

De beurs is goed bezocht, de sfeer is ontspannen, als bij een dagje uit. Het is duidelijk dat de behoefte aan kennis over hoe je gezond en fit blijft, groot is. MYF is louter positief over deze dag, toch?

Nou, niet helemaal, want in de ‘goodiebag’ die we meekrijgen bij de uitgang, is behalve een editie GezondNu en een wandelmagazine ook een commerciële PR-doos van Becel Pro Activ te vinden. Deze bevat onder meer een flyer en een combinatie van een informatieboekje en een agenda voor een cholesterolverlagend dieet. Behalve het aanprijzen van vloeibare margarineproducten (van Becel natuurlijk) voor op brood en voor bakken en braden, behoren volgens het devies ook gestampte muisjes, pindakaas, Zwitserse strooikaas, ham- en varkenslappen en light frisdranken.

Gezonde roomboter kun je beter laten staan, aldus Becel. Jammer dat een dergelijke commerciële partij ook zijn weg weet te vinden naar deze gezondheidsbeurs. De onwetende, zoekende consument wordt zo weer op het verkeerde been gezet. Werk aan de winkel voor Mind Your Food!