Kindertussendoortjes, die maak je toch lekker zelf?

‘Kindertussendoortjes, zoals koekjes en snoepjes, zijn vaak ongezonder dan gedacht, aldus de Consumentenbond. Uit onderzoek blijkt dat producten speciaal voor kinderen 90 tot 100 calorieën bevatten. De Consumentenbond beveelt fabrikanten aan kleinere porties met een gezondere samenstelling te maken.

De Consumentenbond heeft het goed met ons voor, maar de fabrikanten van de leuk verpakte kindertussendoortjes willen vooral verkopen.

Ze gaan vast wel in gesprek over hoe het beter kan, maar zoet(houdertjes) verkopen nou eenmaal lekker, en als het leuk verpakt is, is het moeilijk weerstand bieden aan het blije gezicht van je kind. Kijk nou naar die ‘Jumbo yoghurt rozijntjes’: goede marketing, ongezond product.

Dus, moeders van Nederland: bepaal lekker zélf het tussendoortje voor je kind, en laat niet de fabrikant de keus. Al wat nodig is, is een portie gezond verstand en soms een beetje extra tijd.

De ‘Snelle Jelle’ kruidkoeken, de Liga’s, de Sultana’s, de Danoontjes en ja, dus ook de Jumbo yoghurtrozijntjes: wij laten ze mooi in de schappen staan. Echt gezonde tussendoortjes zijn vooral simpel, puur en oh zo lekker. Voor vers fruit hoeft bijvoorbeeld geen reclame te worden gemaakt.

Een appel als tussendoortje is een beetje saai. Maak er een traktatie van, bijvoorbeeld  een satéprikker met stukjes fruit en blokjes kokos.

Of een rauwkostspiesje met blokjes kipfilet, cherrytomaat en komkommer. Ook gedroogde vruchten zoals abrikozen, vijgen, dadels, stukjes kokos en noten zijn heerlijke alternatieven voor tussendoor.

Toch is ook met deze natuurlijke suikerleveranciers voorzichtigheid geboden, omdat een handje dadels de bloedsuikerspiegel snel doet stijgen. Dat proces vertraag je als je de zuidvruchten combineert met noten, die vooral uit gezonde vetten bestaan.

Je eigen noten/zuidvruchtenmix is in een handomdraai gemaakt (samen met je kind). Ook een dadel-mueslireep is leuk om zelf te maken en.. gaat erin als … als koek, ja!

Allemaal beter dan de bewerkte zoetigheden die uit de fabriek komen.

Ook havermoutmuffins met bijv. kokos, appel of banaan zijn makkelijk zelf te maken. Ze zijn heerlijk en voedzaam en zien er prachtig uit in gekleurde papieren muffinvormpjes. Daar kan je kind mee voor de dag komen, en ook deze tussendoortjes zijn in een handomdraai gemaakt.

Een makkelijk recept voor bijv. havermout- of kokosmuffins is te vinden in onze receptenrubriek. https://www.mindyourfood.nl/recepten/