Ode aan een eitje

Pasen ligt net achter ons, compleet met Paaseieren en choco paashazen. Die chocohaas laat ik even voor wat hij is, maar vooral dat ei maakt mij blij, Pasen of niet. Een simpel ei, als symbool van een nieuw begin én de lente.

Food wise is dat ei het hele jaar rond een toppertje. Een ei heeft potentie. Zo compleet als een ei is, is geen ander voedingsmiddel. Hoewel, met die tsunami van exotische superfoods sloeg de twijfel even toe. Er zijn er enkele die zich kunnen meten met een ei. Maar toch, ode aan het ei.

En je begrijpt snel genoeg waarom. Een ei, bedoeld als voedingsbron van nieuw leven, wat moet dat een schat aan waardevolle stoffen bevatten! En zo is het.

Een ei is een bron van mineralen en sporenelementen als calcium, ijzer, zink, lithium, selenium en de vitamines A, B1, B5, B6, B11, B12, D en E. Ei bevat ook choline, een halfvitamine,  die bijdraagt aan een goed geheugen en ontstekingen (o.a. in hart en vaten) remt. Stoffen met mooie namen als luteïne en zeaxanthine beschermen de ogen, onder meer tegen maculadegeneratie.

Een simpel ei, waarin de potentie van een heel nieuw leven schuilt. Dat is pas een krachtpatser. Een simpel eitje: superfood nummer 1 voor mij.

In de kern van het ei zit de kracht: in de eidooier. Het eiwit bevat veel minder waardevolle voedingsstoffen. Maar een ei als zodanig levert alle bouwstenen (essentiële aminozuren) die je met je voeding binnen moet krijgen, want het lichaam kan dat niet zelf. Een kippenei heeft een biologische waarde van bijna 100%. Weet je wat dat betekent? Met de bouwstoffen van 100 gram ei wordt bijna 100% lichaamseiwit aangemaakt. En dat is uniek.

Ei-genwijs
Nou wordt niet iedereen blij van een ei. Veganisten eten geen eieren omdat ze dierlijke producten willen mijden. Maar geen eieren kunnen eten, vanwege een allergie of intolerantie bijvoorbeeld, komt ook voor. Als je allergisch bent, is dat meestal voor het wit van het ei. De boosdoener is het eiwit ovalbumine. Overigens hoort ei, net als bijv. koemelk, pinda’s, soja, tarwe en vis tot de voedingsmiddelen die een astmatische reactie kunnen uitlokken. Hoor je bij die groep, dan ben je dus niet blij met dat ei.

En dan het onvermijdelijke cholesterolverhaal. Eieren bevatten cholesterol, jawel, maar ook lecithine. En die stof is in staat vet te emulgeren (binden). Dat lukt echter alleen als de eidooier zacht is. Bovendien bevat een zachtgekookt eitje meer choline en vitamine B en is makkelijker verteerbaar.

Het cholesterol in ei is een belangrijke bouwstof voor elke cel in je lichaam. Bovendien heeft onderzoek uitgewezen dat het eigeel een positieve bijdrage levert aan een gezond cholesterolniveau: het verhoogt HDL en verlaagt LDL. De cholesterolmythe mag naar het rijk der fabelen.

Een ei hoort er echt bij dus. En wel twee tot drie keer per week. Kies voor een biologisch eitje van een ‘blije kip’. Waarom? Omdat deze kippen een beter leven hebben en volwaardig, biologisch voer krijgen dat onbespoten is en dus rijker aan vitamines en mineralen. Gezond eten? Dat is een eitje!

Advies erbij? www.mindyourfood.nl[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]