Rot op met je chiazaad! Oh Ja?

Na regen komt zonneschijn, na een hausse volgt een baisse, na de donkere Middeleeuwen volgde de Renaissance, na de hype van superfoods komt er een tegenbeweging in de persoon van Linda de Mol op gang. Het duurde even, maar nu alle zaden, pitten en poeders nu ook aan de kassa van de Action te verkrijgen zijn, beseft een aantal mensen zich dat we doorslaan. Zo ook Linda de Mol. Deze maand staat ze provocerend op de cover van haar nieuwe blad, geflankeerd door een smakelijk patatje mét.

Haar boodschap? Dat we met z’n allen zijn doorgeslagen en weer gewoon moeten gaan doen als het om eten gaat. Om dit alles kracht bij te zetten komt in de nieuwe Linda ook programmamaker Teun van de Keuken aan het woord. Het zal niemand verbazen dat hij de vloer aanveegt met alle voedingsmiddelen die nu opeens onder de categorie superfoods vallen.

Tja, als je dan toch gezond eten promoot en stukjes schrijft,  moet je natuurlijk wel even reageren op deze tegenbeweging. Want hoe denken wij van Mind Your Food over deze ontwikkelingen? Allereerst hebben wij de opkomst van superfoods nauwlettend gevolgd. Onder superfoods verstaan we in dit geval producten als chiazaad, tarwegras, macapoeder, gojibessen, bijenpollen, moerbeien, lijnzaad enz. De producten zijn niet nieuw, de term superfoods en de marketing eromheen wel. Hoewel chiazaad en tarwegras tot voor kort niet echt ingeburgerd waren, zijn moerbeien, bijenpollen en lijnzaad dat wel, alleen hing daar nog niet de term superfoods aan.

We begonnen dit stukje met tegenstellingen die elkaar in golfbewegingen opvolgen. De trend van de superfoods komt na een periode van jaren waarin we sinds de jaren tachtig veel meer, vetter, zoeter en geraffineerder zijn gaan eten. Gevolg is dat we veel meer klachten hebben ontwikkeld, zowel geestelijk als fysiek. Onze voeding wordt zo langzaam maar zeker niet meer bepaald door de seizoenen en het aanbod van de boeren, maar door de voedingsindustrie. Dat wil zeggen dat bijna alles wat we eten bewerkt is, denk aan pasta, brood -en zuivel, om maar te zwijgen over alle producten uit pakjes, blikken en zakjes die boordevol chemische toevoegingen zitten. Jammer dat een invloedrijke vrouw als Linda vijf jaar geleden niet haar kans heeft gegrepen om een statement te maken tegen de voedingsindustrie. We hadden haar graag op de cover gezien met een biologische, bruine tosti met heerlijke, gesmolten geitenkaas. ‘Je suis tosti’, ja Linda, zo kan het ook. Helaas: Linda met patat scoort nou eenmaal beter dan Linda met een volkoren boterham tussen de tanden.

Die superfoods zijn het probleem niet. We juichen als voedingsdeskundigen alleen maar toe dat mensen bewuster worden en gezonder gaan eten. Alles beter dan lunchpakketten bestaande uit fabrieksbrood met door verfstoffen gekleurde gele kaas erop. Daar haalt je lichaam totaal geen voedingsstoffen uit, waardoor het energie kost om het te verwerken en je als resultaat alleen maar doodmoe bent.

Linda heeft gelijk als we weer normaal moeten gaan doen. Normaal is eigenlijk heel simpel. Verse, lokale seizoensgroenten -en fruit, biologisch brood -en zuivel, aangevuld met noten en zaden. Niet teveel en niet te weinig en gun jezelf af en toe wat lekkers, alles met mate. Dat was tot de jaren tachtig geen enkel probleem.

De superfoods zijn alleen maar populair geworden omdat we met z’n allen niet meer wisten wat gezond eten was. Zelfs over het laatste feit heeft een afdeling marketing zich gebogen  en zie hier de renaissance van de vergeten groenten. Maar superfoods zijn een trend waarvan we het hoogtepunt allang hebben gehad. De voedingsmiddelen komen helemaal niet uit Nederland en vaak niet eens uit Europa. Die zaden en vruchtjes komen bijvoorbeeld uit Zuid-Amerika en dienden vroeger de mens die daar onder bepaalde omstandigheden leefde. De voedingsstoffen die de superfoods zo populair maken, vind je ook in onze Hollandse groenten. Zo weten we al heel lang dat boerenkool, spinazie en savooiekool superfoods zijn, alleen hadden ze dat etiket nog niet opgeplakt gekregen.

Ons advies is om de seizoenen te volgen en daar je menu op af te stemmen. Vermijd bewerkte producten en vervang ze door verse. Superfoods zijn leuk en lekker om eens uit te proberen, maar we hebben ze hiervoor nooit gemist, dus we kunnen prima zonder. En als je zin hebt, neem je op zijn tijd een lekker een frietje en geniet er dan ook van. Zorg voor balans, dan verandert een periode van vermoeidheid vanzelf in een periode dat in het teken staat van energie!