Uitslag quiz Mind Your Food

Voor de tweede keer kregen de bezoekers van de Mind Your Food kraam op het Oogstfeest bij Hoeve Ravenstein (Baarn) een prikkelende voedingsquiz voorgeschoteld. Vorig Oogstfeest waren er meerdere bezoekers die hoog scoorden, dus lag de lat nu een stukje hoger.

Voor de 15 prikkelende vragen over voeding en gezondheid moesten de deelnemers écht hun best doen. Kinderen keken vaak over de schouder van mama of papa mee.  ‘Goed lezen, hoor’, riep ik regelmatig, want er zaten echte doordenkertjes en instinkertjes bij.
De test was misschien wel te pittig, en dat liet de uitslag ook zien. De gemiddelde score was 5 fout, met een enkele uitschieter naar boven en naar beneden. Gemiddeld genomen zit het wel goed met die kennis over voeding en gezondheid.

Met verschillende bezoekers had ik ook leuke gesprekken over wat voeding voor je kan doen. En ook deelden mensen hun twijfels en vragen met mij. Fijn opnieuw te constateren dat we allemaal steeds bewuster bezig zijn met onze voeding. We laten ons niets zomaar aansmeren!

Allen hartelijk dank voor het invullen van de quizvragen en voor de getoonde belangstelling voor Mind Your Food!

Degene die het verrassingspakket van MYF heeft  gewonnen is:

Linda Teunissen uit Hilversum.

Van harte proficiat!

*************************************************************

Antwoorden quizvragen met toelichting

1. De meeste light producten bevatten minder calorieën maar meer suiker: Waar
Light producten leveren meestal minder calorieën, door het terugbrengen van de hoeveelheid vet of geraffineerde suiker.  Ter compensatie wordt echter vaak gebruik gemaakt van kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam (E951), dat tweehonderd maal zoeter is dan gewone suiker. (Misschien een beetje een verwarrende vraag.)
  1. Diabetes 2 kun je voorkomen, diabetes 1 niet.- Waar
    Diabetes 2 is ook wel bekend als ‘ouderdomsdiabetes’ (suikerziekte). Het komt echter steeds meer op jonge leeftijd voor. Het heeft te maken met een ongezonde leefstijl, waarin te weinig beweging en ongezonde voeding een belangrijke rol spelen: te veel vet, te veel suiker, enz. Diabetes 2 kun je voorkomen en zelfs een halt toeroepen door je leefstijl aan te passen. Diabetes 1 is de insuline-afhankelijke diabetes, een auto-immuunziekte die vaak genetisch bepaald is.
  1. Omega-3 vetzuren zijn zo belangrijk omdat ze o.m. ontstekingen in het lichaam remmen. – Waar
    Omega-3 vetzuren remmen het ontstaan van ontstekingen, die aan de basis liggen van veel chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, reuma, kanker, astma, allergie, diabetes enz. De belangrijke omega 3 vetzuren (alfa linoleenzuur) zitten o.a. in vette vis, lijnzaad(olie) en walnoten(olie).
4. Magnesium staat bekend als het anti-stress mineraal. – Waar
In perioden van stress gebruikt het lichaam meer vitamines en mineralen. Magnesium is belangrijk voor tal van lichaamsfuncties en is bekend om zijn kalmerende, stress verlagende werking. Het werkt bloedvatverwijdend en ontspant de spieren.
5. Alcohol onttrekt vocht aan het lichaam. Cafeïne doet dat ook. –
Niet Waar
Alcohol onttrekt inderdaad vocht aan het lichaam. Je moet er meer van plassen. Dat geldt niet voor cafeïne.
 6. Oorzaken van overgewicht kunnen zijn: koolhydraatverslaving, een te snel werkende schildklier of een verlaagde verbranding. –
Niet Waar
Mensen die koolhydraatverslaafd zijn eten veel (verborgen) suikers en zetmelen (brood, pasta, pizza enz.) en mensen met een verlaagde verbranding (= stofwisseling) lopen beide risico op overgewicht. Een te snel werkende schildklier leidt juist tot vermagering.
7. Sulfiet kan een migraine aanval uitlokken. – Waar
Nou en of! Sulfiet wordt als kleurstof of conserveringsmiddel toegevoegd aan producten zoals wijn, vlees en gedroogd fruit.  Het komt ook van nature in voedingsmiddelen voor. Het is een zogenaamde biogene amine, die een directe reactie kan uitlokken van het immuunsysteem. Dat kan o.a. resulteren in hoofdpijn of migraine.
8. Een normale bloeddruk voor een jong volwassen is 140/80. –
Niet Waar

Met een normale bloeddruk is hier natuurlijk een bloeddruk in rust bedoeld. Deze waarde zou te hoog zijn voor een jong volwassene. 120/80 of 120/75 is normaal.

9. Jichtklachten kun je verlichten met de juiste voeding zoals het eten van veel groenten en fruit. Zuivelproducten moet je vermijden. –
Niet Waar
Meer groenten en fruit eten verbetert het zuur-base evenwicht in het lichaam. Dat is van belang bij jicht, omdat daarbij sprake is van verzuring. Het zijn niet de zuivelproducten, maar juist vlees en vis die je moet matigen, omdat beide heel verzurend werken.

10. Vrije radicalen zijn instabiele moleculen die schade aan gezonde weefsels kunnen aanrichten. – Waar
Vrije radicalen zijn stoffen die ontstaan tijdens allerlei lichaamsprocessen, zoals bij de afbraak van medicijnen en alcohol door de lever, maar bijv. ook tijdens sporten of in de zon zitten. Vrije radicalen brengen schade toe aan weefsels en organen. Ze worden bestreden door zogenaamde anti-oxidanten, vitaminen en mineralen die je uit groenten, fruit, granen, peulvruchten, vlees, vis, noten en zaden haalt.

11. De B-vitamines vullen elkaar aan en versterken elkaar. Daarom is het verstandig te kiezen voor een zogenaamd vitamine B-complex als voedingssupplement. – Waar
De B-vitamines zijn zogenaamde synergisten. Ze werken met elkaar samen. Een combinatiepreparaat van B-vitamines is meestal een goede keus bij een tekort van verschillende vitamines. Een specifiek groot tekort van één bepaalde vitamine komt echter ook voor, bijv. vitamine B12 of B3. Die kan dan ook apart als supplement ingenomen worden.

12. 60% van onze hersenen bestaat uit cholesterol. Ook alle lichaamscellen bevatten cholesterol. – Waar
Cholesterol heeft een slechte reputatie opgebouwd. Dat is onterecht. Cholesterol wordt door de lever aangemaakt en is een belangrijke bouwstof voor alle lichaamscellen, in het bijzonder hersencellen.

13. Fytonutriënten zijn plantaardige stoffen die o.a. voorkomen in groenten, fruit en granen. – Waar
Het woord ‘fyto’ komt uit het Latijn (phyto) en betekent ‘plant’. Deze stoffen hebben, net als vitaminen en mineralen, gezondheidsbevorderende eigenschappen.

14. Gember werkt goed bij misselijkheid én ondersteunt de lever bij de ontgifting. – Waar
Gember (vooral de verse) is een veelzijdige specerij. Niet alleen als smaakmaker in veel (Oosterse) gerechten, maar het is ook een probaat middel tegen misselijkheid. Het is tevens een kruid dat de lever ondersteunt, net als kurkuma, bij zijn ontgiftende werk.

15. Mensen met een allergie voor berken, zijn vaak ook allergisch voor appels. – Waar
Het klinkt gek, maar de eiwitten van deze totaal verschillende stoffen lijken chemisch op elkaar. Zo ziet het lichaam dat ook. Je noemt dit inderdaad een ‘kruisallergie’. Een ander voorbeeld is een allergie voor katten en varkensvlees.